Mám pocit, že toto leto a jeseň sa vrece rozrhlo s rôznymi predajnými handmade trhmi na všelijakých miestach od výmyslu sveta. Aj tento víkend sa konala jedna taká akcia. Teda vlastne tá akcia sa honosne volala výstava módy a dizajnu. Hmmm, vyzeralo to luxusne: bohatý program, hudobná skupina, moderátor, módne prehliadky, rôzni známi predajcovia. Akcia sa konala aj minulý rok, na fotkách to vyzeralo dôveryhodne, tak som sa celkom tešila. Rozchodila som svoju VRP aplikáciu, dokonca som si kúpila platobný terminál, veď zákazníci si stále pýtali platiť kartou. 

ale....

prišla aj telka, moderátor sa snažil, známa hudobná skupina hrala,

ale....

zásadná chyba!

neprišli ľudia

neprišli zákazníci!

Už v piatok večer o šiestej mi bolo jasné, že to bude prepadák. Tržba 56 E. Vstupný poplatok niečo cez 160 E. Total strata. (Nakúpila u mňa predajkyňa z opačnej strany haly. A ja som zase nakúpila od mojich susedov...)

Tak som Vám chcela spísať zopár mojich rád z tejto skúsenosti. Síce drahej, ale mojej. 

Tak nech sa páči:

1. Každá viacmenej úspešná predajná akcia má zverejnenú výzvu pre predajcov. Z prihlásených si potom organizátor vyberá. Táto nič také nemala. Písali mi mail. Keď som nereagovala, volali mi. Presviedčali ma.

2. Registračný poplatok je zvyčajne nemenný. Je daný a keď sa predajca registruje, akceptuje jeho výšku. Ja som nereagovala aj preto, lebo pre mňa bol poplatok privysoký. Organizátorka ma opäť presviedčala a ponúkla mi zľavu z poplatku, čím ma presvedčila.

3. Ak organizátor vystaví faktúru za registráciu a predajné miesto, tak si kontroluje termín splatnosti. Mne tá faktúra išla do spamu, takže som nechtiac prešvihla termín. O viac ako týždeň. Nikto ma neurgoval, akoby ani nemali prehľad, kto im zaplatil a kto nie.

4. Veci, ku ktorým sa pri registrácii zaväzujete, si zvyčajne organizátor aj vyžaduje. Tu nebol problém, aj keď som na poslednú chvílu zrušila darčekové poukážky pre VIP hostí. (Inak okrem predajcov a VIP hostí som na akcii naozaj nevidela regulérne platiacich návštevníkov-bolo to vidieť podľa farby účastníckych pások)

5. Dostanete k prečítaniu jasne definované výstavné podmienky (podmienky predaja) kde sú jasne definované Vaše práva a povinnosti. Buď sú zverejnené na stránke organizátora, alebo ich dostanete mailom.

6. Ak má predajná akcia nejakú históriu, na fotkách je vidieť zákazníkov. Najideálnejšie veľa návštevníkov - Vašich potenciálnych zákazníkov. Dajte si námahu, skontrolujte si fotky z predchádzajúcich podujatí. 

7. Čeknite si sociálne siete - počet followerov, históriu fb stránky. Organizátor by nemal mať menej followerov ako vy (hlavne ak ste začínajúci predajca, samozrejme to neplatí pre dlhoročných predajcov). Čím viac ľudí sleduje stránku organizátora, prípadne udalosť na FB, tým vačšia šanca, že zákazníci prídu.

8. Nemenej dôležité je aj miesto konania, jeho dostupnosť aj pre náhodných návštevníkov, ktorí o predajnej akcii nevedeli. (Ak sa trh, výstava koná síce v Bratislave, ale v nejakej zapadnutej paži, a navyše ľudia o tom nevedia, tak jednoducho nikto nepríde)

A čo vy? Aké máte skúsenosti s predajnými trhmi?

Ak máte ďalšie postrehy a rady, ktoré som tu nespomenula, sem s nimi.

Prajem Vám, aby ste vždy zažili trhy, ktoré minimálne pokryjú vaše náklady a namotivujú Vás aj ďalej sa stretávať osobne so svojimi zákazníkmi. Lebo nie je nič lepšie, ako zažiť osobnú odozvu zákazníkov na Vaše výrobky.

Majte krásne tvorivé dni.

M.